WEC: Porsche či Toyota? Zaujímavejšie to bude v GTE

Odchodom Audi sa WEC dostal do veľmi ťažkej situácie. V top kategórii LMP1 sú totiž zastúpené len dve automobilky, čo určite nie je podľa predstáv organizátora ACO. Ten dúfa, že sa mu podarí rýchlo presvedčiť Peugeot, avšak francúzska značka vidí v komplikovanej hybridnej technológii pohonu priveľa peňazí. V rámci úspory nákladov sa Porsche a Toyota dohodli, že súčasné šasi budú používať až do konca sezóny 2019. To znamená tiež stabilitu technických predpisov. Top kategóriu by mali v roku 2018 posilniť nové prototypy Ginetta a BR, ktoré však nespadajú do kategórie automobiliek a teda nenastúpia s hybridným pohonom.

V rámci úspory nákladov majú tímy v LMP1 k dispozícii už len dva aerokity, pričom jeden z nich s minimalizovaným odporom vzduchu je tradične určený na Le Mans. Znížil sa tiež počet dostupných pneumatík na štandardnú dĺžku pretekov (6 hodín), takže jazdiť dvojité stinty bude prakticky nevyhnutné a tým sa zvýrazní vplyv obutia na celkovú výkonnosť.

Hlavnou témou v GTE je stále vyváženie výkonnosti (Balance of Performance, BoP). Potom, ako sa ACO minulý rok dalo nachytať Fordom, sa tento rok uvedie do praxe plne automatizovaný systém, ktorý bude analyzovať časy a ďalšie údaje z posledných dvoch víkendov a na základe toho upraví parametre pre jednotlivé autá (reštriktor alebo plniaci tlak turbodúchadla, hmotnosť a ďalšie). V realite sa teda BoP bude upravovať až po Spa pričom v Le Mans by malo platiť samostatné BoP s komplexnejšími vstupnými údajmi (z Le Mans 2016, z povinného testovania v Ladoux a tiež z amerického šampionátu IMSA).

LMP1

Prvenstvo obhajuje Porsche, ktoré v top kategórii LMP1 nasadzuje dva prototypy 919 Hybrid. Toyota sa ich v Le Mans bude snažiť poraziť s trojicou TS 050 Hybrid. Zaujímavý mohol byť tiež debut Roberta Kubicu v tejto kategórii s tímom ByKolles, Poliak sa však pár dní pred štartom sezóny rozhodol odstúpiť. ByKolles zmenil dodávateľa motora pre svoj prototyp ENSO CLM z AER na Nissan Nismo. Top kategóriu v minulom roku neplánovane opustilo Audi, švajčiarsky tím Rebellion sa presunul o kategóriu nižšie, preto sa tu na štart postaví iba poltucet áut.

  • 1 – Porsche Team (Porsche 919 Hybrid) – Neel Jani/Andre Lotterer/Nick Tandy
  • 2 – Porsche Team (Porsche 919 Hybrid) – Brendon Hartley/Timo Bernhard/Earl Bamber
  • 4 – Team ByKolles (CLM P1/01-Nismo) – James Rossiter Marco Bonanomi/Oliver Webb/Dominik Kraihaimer
  • 7 – Toyota Gazoo Racing (Toyota TS050 Hybrid) – Mike Conway/Kamui Kobajaši/Stephane Sarrazin
  • 8 – Toyota Racing (Toyota TS050 Hybrid) – Anthony Davidson/Sebastien Buemi/Kazuki Nakadžima
  • 9 – Toyota Racing (Toyota TS050 Hybrid) – Jose Maria Lopez/Nicolas Lapierre/Judži Kunimoto

 

LMP2

Podľa nových predpisov tvoria túto kategóriu štyri šasi s jednotným motorom Gibson 4.2 V8. Najviac tímov z 25 prihlásených do Le Mans si zvolilo Orecu 07 (vrátane dvoch označených ako Alpine A470), Ligierov JS P217 bude šesť, Dallary P217 tri a jeden Riley Mk. 30. Zaujímavé pritom je, že v rámci WEC túto kategóriu kompletne obsadila Oreca. Prvenstvo bude obhajovať Signatech Alpine, sú tu však aj ďalšie veľmi silné zostavy ako Rebellion, Jackie Chan DC Racing (Jota), TDS spolu s G-Drive alebo CEFC Manor TRS.

  • 13 – Vaillante Rebellion (Oreca 07) –  Nelson Piquet/ Mathias Beche/David Heinemeier Hansson
  • 17 – IDEC Sport Racing (Ligier JS P217) – Patrice Lafargue/Paul Lafargue/David Zollinger
  • 21 – DragonSpeed 10 Star (Oreca 07) – Henrik Hedman/Ben Hanley/Felix Rosenqvist
  • 22 – G-Drive Racing (Oreca 07) – Memo Rojas/Ryo Hirakawa/José Guttierez
  • 23 – Panis Barthez Competition (Ligier JS P217) – Fabien Barthez/Timothe Buret/Nathanaël Berthon
  • 24 – CEFC Manor TRS Racing (Oreca 07) – Tor Graves/Jonathan Hirschi/Jean-Eric Vergne
  • 25 – CEFC Manor TRS Racing (Oreca 07) – Roberto Gonzalez/Simon Trummer/Vitalij Petrov
  • 26 – G-Drive Racing (Oreca 07) – Roman Rusinov/Pierre Thiriet/Alex Lynn
  • 27 – SMP Racing (Dallara P217) – Michail Aljošin/Viktor Šajtar/Sergej Sirotkin
  • 28 – TDS Racing (Oreca 07) – Emmanuel Collard/Francois Perrodo/Matthieu Vaxiviere
  • 29 – Racing Team Nederland (Dallara P217) – Rubens Barrichello/Jan Lammers/Frits van Eerd
  • 31 – Vaillante Rebellion (Oreca 07) – Nicolas Prost/Bruno Senna/Julien Canal
  • 32 – United Autosports (Ligier JS P217) – Will Owen/Hugo de Sadeleer/Filipe Albuquerque
  • 33 – Eurasia Motorsport (Ligier JS P217) – Jacques Nicolet/Pierre Nicolet/Erik Maris
  • 34 – Tockwith Motorsport (Ligier JS P217) – Philip Hanson/Nigel Moore/Karun Chandhok
  • 35 – Signatech Alpine Matmut (Alpine A470) – Nelson Panciatici/Pierre Ragues/André Negrão
  • 36 – Signatech Alpine Matmut (Alpine A470) – Romain Dumas/Gustavo Menezes/Matt Rao
  • 37 – Jackie Chan DC Racing (Oreca 07) – David Cheng/Tristan Gommendy/Alex Brundle
  • 38 – Jackie Chan DC Racing (Oreca 07) – Ho-Pin Tung/Thomas Laurent/Oliver Jarvis
  • 39 – Graff (Oreca 07) – Enzo Guibbert/James Winslow/Eric Trouillet
  • 40 – Graff (Oreca 07) – James Allen/Franck Matelli/Richard Bradley
  • 43 – Keating Motorsports (Riley Mk. 30) – Ben Keating/Jeroen Bleekemolen/Ricky Taylor
  • 45 – Algarve Pro Racing (Ligier JS P217) – Mark Patterson/Matt McMurry/Vincent Capillaire
  • 47 – Cetilar Villobra Corse (Dallara P217) – Andrea Belicchi/Roberto Lacorte/Giorgio Sernagiotto
  • 49 – ARC Bratislava (Ligier JS P217) – Miroslav Konôpka/Konstantīns Calko/Rik Breukers

 

LM GTE-Pro/Am

Na štart v Le Mans sa opäť postavia štyri Fordy GT (dva z WEC a k tomu ďalšie dva z USA), ktoré dominovali minulému ročníku. Ferrari postaví tri kusy 488 GTE. Ostatné značky majú po dve autá: Chevrolet Corvette, Aston Martin Vantage (obhajca celkového prvenstva) a Porsche 911. Práve nové Porsche bude ostro sledované, pretože ide o úplne novú konštrukciu s motorom v strede. Z pohľadu jazdcov som mimoriadne zvedavý, ako sa v tejto kategórii uvedie eso LMP2 Pipo Derani (Ford).

  • 51 – AF Corse (Ferrari 488 GTE) – James Calado/Alessandro Pier Guidi/Lucas di Grassi
  • 63 – Corvette Racing – GM (Chevrolet Corvette C7.R) – Jan Magnussen/Antonio Garcia/Jordan Taylor
  • 64 – Corvette Racing – GM (Chevrolet Corvette C7.R) – Oliver Gavin/Tommy Milner/Marcel Fässler
  • 66 – Ford Chip Ganassi Racing Team UK (Ford GT) – Stefan Mucke/Olivier Pla/Billy Johnson
  • 67 – Ford Chip Ganassi Racing Team UK (Ford GT) – Andy Priaulx/Harry Tincknell/Pipo Derani
  • 68 – Ford Chip Ganassi Racing Team USA (Ford GT) – Joey Hand/Dirk Muller/Sebastien Bourdais Tony Kanaan
  • 69 – Ford Chip Ganassi Racing Team USA (Ford GT) – Ryan Briscoe/Richard Westbrook/Scott Dixon
  • 71 – AF Corse (Ferrari 488 GTE) – Davide Rigon/Sam Bird/Miguel Molina
  • 82 – Risi Competizione (Ferrari 488 GTE) – Toni Vilander/Giancarlo Fisichella/Pierre Kaffer
  • 91 – Porsche GT Team (Porsche 911 RSR) – Richard Lietz/Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet
  • 92 – Porsche GT Team (Porsche 911 RSR) – Michael Christensen/Kévin Estre/Dirk Werner
  • 95 – Aston Martin Racing (Aston Martin Vantage) – Nicki Thiim/Marco Sorensen/Richie Stanaway
  • 97 – Aston Martin Racing (Aston Martin Vantage) – Darren Turner/Jonny Adam/Daniel Serra

Kategória Am určená pre aspoň rok staré autá GTE zažije debut preplňovaných motorov v podobe Ferrari 488. Tých je v Le Mans takmer polovica zo 16 prihlásených a sú jednoznačným favoritom. Zvyšok poľa tvoria Porsche, Aston Martin a jeden Chevrolet Corvette a jedno atmosférické Ferrari 458.

  • 50 – Larbre Competition – Corvette C7.R – Romain Brandela/Christian Philippon/Fernando Rees
  • 54 – Spirit of Race (Ferrari 488 GTE) – Thomas Flohr/Francesco Castellacci/Olivier Beretta
  • 55 – Spirit of Race (Ferrari 488 GTE) – Duncan Cameron/Aaron Scott/Marco Cioci
  • 60 – Clearwater Racing (Ferrari 488 GTE) – Richard Wee/Alvaro Parente/Hiroki Katoh
  • 61 – Clearwater Racing –Ferrari 488 GTE – Weng Sun Mok/Keita Sawa/Matt Griffin
  • 62 – Scuderia Corsa (Ferrari 488 GTE) – Cooper MacNeil/Bill Sweedler/Townsend Bell
  • 65 – Scuderia Corsa (Ferrari 488 GTE) – Christina Nielsen/Alessandro Balzan/Bret Curtis
  • 77 – Dempsey Proton Racing (Porsche 911 RSR) – Christian Ried/Marvin Dienst/Matteo Cairoli
  • 83 – DH Racing (Ferrari 488 GTE) – Tracy Krohn/Niclas Jönson/Andrea Bertolini
  • 84 – JMW Motorsport (Ferrari 458 GTE) – Robert Smth/Will Stevens/Dries Vanthoor
  • 86 – Gulf Racing UK –Porsche 911 RSR – Michael Wainwright/Ben Barker/Nick Foster
  • 88 – Proton Competition – Porsche 911 RSR – Nick Yelloly/Stephane Lemeret/-
  • 90 – TF Sport – Aston Martin Vantage GTE – Salih Yoluc/Euan Hankey/Rob Bell
  • 93 – Proton Competition – Porsche 911 RSR – Patrick Long/Abdulaziz Al Faisal/Mike Hedlund
  • 98 – Aston Martin Racing –Aston Martin Vantage GTE – Paul Dalla Lana/Mathias Lauda/Pedro Lamy
  • 99 – Beechdean AMR – Aston Martin Vantage GTE -Andrew Howard/Ross Gunn/Oliver Bryant

 

Posádky napísané kurzívou sú prihlásené len do Le Mans. Štartovú listinu na Le Mans tvoria všetky tímy prihlásené do WEC (tento rok 28 áut) a ďalšie, ktoré ACO vyberie na základe interných kritérií. V rámci predvýberu je 14 pozvaných (minuloroční víťazi, majstrovské autá z European Le Mans Series, Asian Le Mans Series a GT3 Le Mans Cup, dve autá nominuje IMSA zo svojho amerického šampionátu). Tieto tímy majú právo odmietnuť, avšak tento rok prijali všetci. ACO tiež vyberá rezervy, tento rok sú na rozdiel od 2016 (až 10) iba dve: RLR M Sport Ligier JS P217 (LMP2) a Mentos-Proton Racing Porsche 911 RSR (LM GTE-Am). Zákulisné zdroje hovoria, že bolo relatívne málo prihlásených, spolu iba 64.

Neobsadená zostane v Le Mans Garáž 56, ktorá je určená pre experimentálne a neštandardné vozidlá (napr. DeltaWing, Nissan ZEOD RC,...). Nastúpiť tu mal francúzsky prototyp WR s pohonom na biometán (motor 1.2 a kryogenická nádrž). Projekt však zdržali problémy s financovaním a tak sa v decembri WR odhlásilo.

Kalendár

Termíny a okruhy sa oproti minulému roku zásadnejšie nezmenili. Podujatím sezóny zostáva 24-hodinovka v Le Mans. Všetky ostatné preteky sa idú na šesť hodín.

  • 16. apríl – Silverstone Circuit, Silverstone, Veľká Británia
  • 6. máj – Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgicko
  • 17.–18. Jun – Cicruit de la Sarthe, Le Mans, Francúzsko
  • 16. júl – Nürburgring, Adenau, Nemecko
  • 3. september – Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City, Mexiko
  • 16. september – Circuit of the Americas, Austin, USA
  • 15. október – Fuji Speedway, Oyama, Japonsko
  • 5. november – Shanghai International Circuit, Šanghaj, China
  • 18. november –  Bahrain International Circuit, Sakhir, Bahrajn

GALÉRIA - 25 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ