Filtrovať podľa:

Mnohí sa sústreďujú hlavne na zvyšovanie výkonu motora – však výkon je všetko. Avšak Polestar sa pri modeloch S60 a V60 sústredil na zlepšenie aerodynamiky. Nejde o príplatkový balík, ale o kompletnú limitovanú produkciu s počtom kusov 1 500. Komponenty zvyšujúce prítlak až o 30 percent sú jasne viditeľné. Všetky sú totižto vyrobené z "karbónu". Ide o predný a zadný spojler, a bočné lišty. Polestar pri ich tvarovej optimalizácii spolupracoval pretekárskym partnerom Cyan Racing, ktorý získaval údaje z pretekov WTCC. Jednotlivé časti boli testované na parádnom S60, ktoré dosť tajne a hlavne rekordne preletelo Nürburgring. Vylepšené jazdné vlastnosti parádne podporuje aj podvozok Öhlins a brzdy Brembo (vpredu šesťpiestikové s priemerom kotúča 371 mm). Dopĺňa ich dvojlitrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 270 kW schopný Polestar S60 alebo V60 popohnať z pokoja na 100 km/h v priebehu 4,7 (4,8) sekundy a na 200 km/h za 17,2 (17,4) s.      

Nemecký pouličný umelec Rene Turrek vymenil steny v podjazdoch a protihlukové ochrany za garáž, v ktorej dáva autám tie najunikátnejšie kabáty. Na karosérie automobilov sprejuje jedinečné graffiti so špeciálnymi lakmi a fóliami, ktoré sú citlivé na vodu, teplo či svetlo. Výsledkom je auto s kabátom, ktorá má rovnako a superhrdinovia dve identity. Najnovším počinom je BMW i8 s témou Jokera.   Hybridný superšport je pre nemeckého umelca obľúbeným artiklom, dávnejšie ho obliekol do podoby úhlavného nepriateľa Jokera – Batmana. Za temné BMW i8 by sa nehanbil ani Bruce Wayne. Podobne ako pri poslednej i8, aj tu tvorca využil svetelné LED zvýraznenie karosérie (#RTK CRP Flashlight) na diaľkové ovládanie. Neuveriteľné efekty vytvára Turrek aj pomocou takzvanej Ghostcolor, teda citlivej farby, ktorá sa ukáže pri zmene podmienok. Nemec ju v minulosti viac-krát použil na automobily s tematikou komiksových hrdinov, výbornú demonštráciu farieb vám ukážu videá nižšie. V hlavnej úlohe Avengers: 2 krát Lamborghini Aventador a.k.a....

Focus RS si vydobyl pozíciu ozajstného masívneho hot-hatch-u. Prvá generácia zaujala jazdnými vlastnosťami a špičkovou technikou. Druhá veľkým päťvalcom a aj špeciálnou edíciou RS 500. Tretia ale už prišla s úplne iným konceptom. Zo sféry hot-hatch sa presunul do sféry „viem aj driftovať“. Automobilka tretiu generáciu osadila „mysliacim“ pohonom všetkých kolies, ktorý amatérskym jazdcom pri istej dávke šikovnosti umožnil opojnú jazdu bokom. Avšak, aj "FoFo" RS má zrejme svoje medzery a rezervy. Lebo, čuduj sa svete, ani pohon na všetky kolesá nie je (pre niekoho) dostatočný. Ford Performance preto oficiálne dalo do ponuky diferenciál Quaife ATB (automatic torque biasing), samozrejme dopredu. A aby toho nebolo málo, spoločnosť Mountune má vo svojom portfóliu niekoľko položiek na zlepšenie výkonových parametrov motora (dokonca setup až do 298 kW), ale aj lepšie brzdy či dokonca skrátené radenie. Najlepšie na tom všetkom je, že „vecičky“ od Mountune sú Fordom oficiálne schválené, takže nepadá záruka.  

Balíček sa volá jednoducho – Performance. Titánový výfuk (pre krátky Golf) dodal „zvučný“ Igor Akrapovič. Oproti sériovému je ľahší o sedem kilogramov. V nízkych otáčkach motora je príjemne tichý, ale vo vyšších generuje zvuk v štýle „motoršportu“. Ozasjtná radosť jazdiť a hlavne preraďovať prípadne podraďovať so „strieľaním“ do výfuku. Aj „performance“ brzdy sú oproti sériovým ľahšie, až o dva kilogramy. Ľahšie brzdy znižujú neodpruženú hmotnosť, čo je dôležitý parameter pri správnej funkcii podvozka. Brzdy sú delené – centrálny kotúč je hliníkový na ktorom je pripevnený oceľovú kotúč. Vizuálne sa od sériových odlišujú aj strieborným štítkom s logom „R“ na brzdovom strmeni.

Už od roku 2008 je Ford partnerom každoročnej udalosti AirVenture na letisku v meste Oshkosh. Automobilka zakaždým prinesie unikátne vozidlo, ktoré sa predá v aukcii a zisk putuje na podporu lietania. Od začiatku spolupráce už takto Ford vyzbieral 3 milióny dolárov, tohtoročný F-22 F-150 Raptor sa predal za 300 tisíc. Peniaze poputujú na podporu záujmu mladých o lietanie. Už Raptor je riadne upravená F-150-ka, F-22 F-150 ide ešte ďalej. Exteriér dostal optické úpravy, doplnky a špeciálne lakovanie v štýle bojového prúdového lietadla, pick-up má dokonca červené a zelené pozičné svetlá ako stíhačka. Na aute nechýbajú karbónové dielce, zmeny však nie sú len optické a vylepšený je aj podvozok, brzdy a hlavne motor, ktorý má namiesto štandardných 450 koní až 545 koní.

V istom zmysle aj je, ale ja mám na mysli hlavne tuning zameraný na technické úpravy. Veľmi sa mi páčia nenápadné autá, ktoré vo svojich útrobách skrývajú poriadne našliapanú techniku. Presne ako SEAT Leon Cupra s komplexnými úpravami motora aj podvozka. Je ich fakt neúrekom. Dôležité ale je, že každý jeden dielec má presnú úlohu pre takmer dokonalý komplet. Veľmi som bol zvedavý na dve veci – ako si s porciou energie navyše poradí šesťstupňová DSG a na podvozok KW DDC. Skrátim to. V tomto prípade jednoznačne platí, že za kvalitu sa oplatí si priplatiť. Nový riadiaci program od APR padol do prevodovky ako zadok na nočník. Režim „D“ je v podstate veľmi podobný sériovému, len neradí tak aby otáčky motora padali zbytočne nízko. Dôležitá je ale zmena v manuálnom režime, ktorý je konečne naozaj manuálny. Žiadne preradenie o dva stupne keď sa rozhodne vodič aj elektronika, a ani žiadne podradenie...

Tuningová spoločnosť Mansory je známa skôr svojimi extravagantnými výtvormi, ktorými sa snažia ešte viac vylepšiť tie najlepšie a najdrahšie luxusné autá a superšporty. No pravdou je, že občas to pánom vystrelí úplne naopak. Pri úpravách Bentley Mulsanne ostala fantázia úpravcov celkom pri zemi. Našťastie? Na exteriér limuzíny pridali pár dielov z karbónu: bočné rozšírenia prahov, vpredu decentné „lízatko“, vzadu nenápadné krídlo na veku batožinového priestoru a difúzor pod nárazníkom. A samozrejme kolesá – pneumatiky s rozmerom 285/35Z sú obuté na 22 palcových diskoch. Výrobca stanovil cenu dielcov na 24 500 eur. Z dvakrát preplňovaného osemvalca s objemom 6,75 litra vytlačil úpravca 430 kW (585 koní), čo znamená nárast o 73 koní. Krútiaci moment zdvihol o 80 Nm na 1 100 Nm. Výsledkom nárastu parametrov je skrátenie akcelerácie 5,5 metrovej limuzíny s hmotnosťou 2,6 tony z miesta na 100 km/h o 0,3 sekundy na rovných 5 sekúnd. Maximálna rýchlosť narástla z 296...

Modely TT a R8 sú ako stvorené na zábavu a dokonalý pocit z omamnej a rýchlej jazdy. Audi Sport ale ešte našla isté malé možnosti zlepšenia – podvozok, výfuk ale aj exteriér a interiér. Že celé auto? V podstate len „drobnosti“, ale efektívne. Na kvalitu podvozka vplýva nielen podvozok ako taký (a jeho naladenie), ale aj neodpružená hmotnosť. Audi Sport preto pripravila odľahčené brzdiče (sú o kilogram ľahšie ako normálne) pre oba typy brzdových kotúčov (oceľové aj keramické). Podobne sú ľahšie aj čierne kované 20-palcové disky - znižujú hmotnosť o 7,2 kg na TT resp. o 8 kg na Audi R8. Poslednou chuťovkou je priečna výstuha na zadnej náprave (vo verziách s pohonom quattro). Na výfuku nastala výrazná zmena. Volá sa Akrapovic, čo je už zvučný pojem aj vo svete automobilov. Pre TTS a TT RS pripravil titánové výfuky. Nemej pôsobivé sú aj aerodynamické prvky (bočné lišty, zadné kridlo, difúzor, predný splitter ...)...

Mnohí hovoria, že veľa výkonu je nebezpečné. Nemyslím si. Nebezpečný je vodič, ktorý auto šoféruje. Ja mám viac výkonu rád práve z bezpečnostného pohľadu – keď potrebujem niečo predbehnúť, tak je veľa koní jednoznačne bezpečnejšia voľba. Samozrejme, aj tie treba vedieť ovládať. Páči sa mi, že Polestar sa sústredil aj na rodinné auto, akým XC60 určite je. Hlavne na top pohon T8 poskladaný z preplňovaného benzínového dvojlitra a elektromotora. Po zásahu tajomnej ruky Polestar má po novom 310 kW (a hlavne viac sily v strednom, najčastejšie používanom, otáčkovom pásme), a pritom stále zvládne prejsť len na čisto elektrický pohon 45 kilometrov.                Okrem vyššieho výkonu Polestar sa pohral aj „mozgom“ prevodovky – radí rýchlejšie, pozmenené sú „body“ radenia a pri dynamickejšom prejazde zákrutou neradí.

Mazda MX-5 patrí medzi kultové a šoférsky veľmi obľúbené autá. Platí to aj pre aktuálnu generáciu s označením ND, ktorá je najmä s väčším dvojlitrom veľmi potentné auto. Niekomu však predsa len 118 kW nemusí úplne stačiť. Ešte šťastie, že v UK je spoločnosť BBR špecializujúca sa na úpravy modelov Mazda MX-5. . Portfólio produktov nedávno obohatila o „turbo set up“ Stage 1 určený pre aktuálnu generáciu ND.Ide o kompletné „plug in“ a reverzibilné riešenie. Základom je twin sroll-ové turbodúchadlo (TSX30-71R) zabezpečujúce rýchlu reakcie motora. Výsledné parametre sú naozaj pôsobivé. Maximálny výkon stúpol na famóznych 182 kW pri otáčkach 7 150 min-1 a maximálny krútiaci moment 320 Nm pri otáčkach 3 250 min-1, pričom minimálne 270 Nm je k dispozícii v otáčkovom pásme 2 750 – 6 500 min-1. Riadne „nafúknutie“ výkonových parametrov motora aj poriadne skrátilo akceleráciu 0 – 100 km/h na cca 5 sekúnd. Cena štartuje na 4 395...

Aktuálne príspevky

M&M Motorsport: Posledná tohtoročná bitka

Kreisel Electric: Elektrický Hummer pre Arnieho

Opel Grandland X: Základná charakteristika v kocke

Mercedes-Benz 190 SL: Víkendový klasik

Lamborghini Huracán Super Trofeo: Nárast agresivity

McLaren: Virtuálne superauto na PS4