SEAT Leon Cupra 4Drive: Najuniverzálnejších 300 koní na trhu

Spoza horizontu sotva slnko vykúkalo a ja som sa ohlásil kolegovi Peťovi, že ho čakám dolu. Podal mi kľúč a papiere od toho červeného fešáka, ktorý ani menej trénovanému oku nemôže zaniknúť v dave. Ale že mu tá sýta červená pristane. Po krátkom rozhovore a zaželaní veľkej zábavy sadám a za príjemne dunivého zvuku odchádzam na kopec.

Keďže som s autom podobnej koncepcie iného koncernového výrobcu už mal nejakú tú skúsenosť, vedel som, čo asi očakávať. Nastavený mód Comfort čo-to naznačil, predsa len ani v ňom neboli adaptívne tlmiče najmäkšie, i keď rozhodne nie nekomfortné. Prevodovka si radí hladko a samostatne, kiežby len ten plyn nebol tak brutálne tupý. Siahajúc po profile Cupra vychádzam z mesta.

Zvuk od motora zrazu nabral väčšie grády, dokonca má byť vraj skutočný a nie "fejkový". Mne sa nezdal, ale to je jedno. Ten pocit sa však hneď vytratil, keď som vzal prevodovku za slovo a so zvoleným nižším stupňom decentne tomu dvojlitru stúpol na krk. Aha, tak tu sú tie Newtonmetre, ktoré sa v Comforte akosi neprejavujú. Tlačím pedál do podlahy a auto plynulo zrýchľuje bez akéhokoľvek nepríjemného kopanca. Veď na stovke je do päť sekúnd a až som si skoro nevšimol, že už som pred zákrutou a treba brzdiť.

Brzdový pedál má ostrý nástup a treba s ním v meste narábať opatrne. Na kľukatej okreske sa ho však netreba báť, práve skôr naopak - oplatí sa zatlačiť. Deceleruje solídne, ale dlho mu to nevydrží. Juj, chcelo by to príplatkové “brembáče”. Sedačky sú ale fajn a nemal som tendenciu z nich vypadnúť ani s útlejšou postavou.

Točím volantom, riadenie má celkom rýchly prevod, ale zas priemer samotného volantu by mohol byť menší. Na športovú jazdu je prosto veľký. Obuté Continentaly ContiSportContact 5P nie sú zlé, k univerzálnemu zameraniu auta výborne pasujú, ale na okresné cesty a hlavne ostré zákruty by to chcelo tvrdšie bočnice a lepkavejšiu zmes. V každej zákrute to bol boj, čo však zvyšovalo fun-factor. Až taká nuda to teda nie je. Ale zas také príplatkové Micheliny by boli asi lepšie.

Na rozdiel od predošlých menej výkonných modelov Leon Cupra táto verzia disponuje štvorkolkou na báze Haldexu piatej generácie. V praxi posiela proaktívne nejaký ten krútiaci moment dozadu, v extrémnom prípade najviac 50 % a netreba od toho očakávať zázraky. Drifty už vôbec. Dá sa to ale obalamutiť a systému na konci zákruty zrazu napadne, že by bolo asi vhodné pripojiť zadok a auto sa náhle zvezie bokom. Vyľakaná elektronika zasahuje a šofér sa len potmehúdsky uškŕňa.

Baví ma to. Plyn, brzda, podradím, točím a zas plyn. Radím. Radím. Pustím, turbo odfukuje a zas tlačí. Aj keď osobne preferujem atmosférický charakter, tu by som sa bez turbodúchadla nudil a nebolo by to ono. Dobre odizolovaná kabína vám však nedáva patrične najavo rýchlosť, akou cestujete a preto sa oplatí sledovať rýchlomer, prípadne pri presunoch priamo tempomat. A to je ten fígeľ.

Má 300 koní, o ktorých navonok nedáva nejako veľmi vedieť, ale sú tam. Zvuk vás tiež nenechá úplne chladným, ale vie byť aj tichučký. Otvoríte zadné dvere, tam kopec miesta pre tri decká a ten kufor... zbytočné aj spomínať jeho objem. Nie je to auto čisto na víkendové vozenie. Je to tých najuniverzálnejších 300 koní, aké som kedy zažil.

Pri cene cez 40 tisíc vrátane kadejakých priplatkov som sa však poškrabal za uchom...

  • cupra,leon,seat,

GALÉRIA - 9 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 23.08.2017 18:30

    Modely Cupra mam rad, len si treba nislt visteho vina a odvyknut o nej uvazovat ako o "lacnej" variante sportovo okoreneneho VW. ypokiwl si clovek nasetupuje podpbne Sti, FoFo RS, Golf R, tak vyraznejsie drahsi je uz len Golf R. Taktiez v setupe s prednym pohonom je Cupra niekde v drahsej polovici medzi konkurenciou a zdaleka uz nepatri cenovo tam kde si ju mnohi pamataju - ako cenova supa. Je to velmi dobre auto, avsak uz aj vcelku drahe.

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ