Filtrovať podľa:

Každému, čo mu patrí. Keďže som sa v rámci redakcie vyprofiloval ako milovník príliš lacného motoringu a zároveň trpím panickým strachom z bezpečnostných pásov ukotvených na strope, rozhodli sa moji kolegovia, že ma na týždeň obdaria niečím, čo do plnej miery ocením. Takže mi dali Citroën C-Elysée. Nevadí, za pokus to stálo. Empatia sa predsa cení. Nechápme sa zle. Nie, že by som si myslel, že C-Elysée je nepodarené auto bez toho, aby som ho niekedy šoféroval. Ja som sa skôr len tak stavil so svojím podvedomím, že koľko dokážem robiť motoristického novinára a nikdy jeden nešoférovať. Navyše je tu ešte jedna vec. Názov. Viete si predstaviť, aká otrava je dokola písať "Citroën C-Elysée"? Skúste si to sami. C-Elysée na mňa skrátka od momentu svojho predstavenia pôsobilo ako čisto-čisté zelovocárske auto. Chápete to – ak má byť Dacia Sandero nástupca Felícií, tak Citroën C-Elysée je duchovný nástupca Daewoo Nexia, automobilu, ktorý motorizoval...

Hondu Jazz som od predstavenia jej prvej generácie vnímal ako rozumne rozvrhnutý automobil. Vzhľadom nikoho neurazil, ale zasa ani neoslnil, kvalita kabíny tu síce bola a priestoru mala na rozdávanie, no nevedel som si na jej rozvrhnutie zvyknúť. Náš redakčný Jazz osciloval medzi členmi nášho tímu a ja som sa mu možno snažil trocha vyhnúť, najmä pre CVT... alebo anonymite? Skrátka som nemal na Jazz chuť. Ale potom to prišlo. Musel som sa sťahovať. Stará sa o vás, ako o svojich Zvonku malá, no zvnútra veľká Honda ma zaujala hneď po sadnutí do tvrdého, no príjemne tvarovaného sedáka. Stačilo už len výškovo aj pozdĺžne nastaviť volant, navoliť na voliči prevodovky režim D a vybrať sa na cestu. Príjemnej polohe za volantom sekunduje aj logické rozmiestnenie ovládacích prvkov v interiéri. Ovládanie tempomatu je príjemne združené, podarilo sa aj ovládanie rádia prostredníctvom volantu. Rozhranie samotného multimediálneho systému je na tom ale o niečo horšie. Dotykový displej síce...

Na svete vraj existujú len tri veci, ktoré prežijú všetko: šváby, diamanty a dizajn Porsche 911. Pôvodná deväťstojedenástka uzrela svetlo sveta v roku 1963 ako nástupca slávneho a úspešného modelu 356 a svoj špecifický tvar si drží do dnešných dní. Nakreslil ju Ferdinand Alexander Porsche, prezývaný ‘Butzi‘. To nie je ani ten Ferdinand Porsche, ktorý dal svetu samotnú automobilku, a ani ten Ferdinand ‘Ferry‘ Porsche, ktorý s ním vytvoril Volkswagen Typ 1, teda "Chrobáka", ako chcete. Toto je jeho syn, ktorý mal okrem deväťstojedenástky na svedomí aj model 904. Podobne ako model 904, aj 911 niesla sprvu označenie s nulou v strede – 901. Proti takémuto označeniu však protestoval Peugeot, ktorý mal na automobilové označenia s nulou v strede patent. Síce len na území Francúzska, ale to automobilke úplne stačilo. Namiesto premenovania modelu špeciálne pre francúzsky trh siahlo Porsche po razantnejšom riešení a zmenilo názov modelu globálne, ešte pred začiatkom produkcie v...

Niekedy mám pocit, že si zo mňa moji kolegovia strieľajú. Predchádzajúci týždeň som totiž testoval Opel Adam, ktorý je veľký asi tak, ako nádeje našej republiky na majstrovstvách sveta v čomkoľvek. A tento týždeň mi pridelili takmer päťmetrové monštrum. (Je libo Crafter, Feri? ;) Po reakciách na uplynulý test Dacie Sandero Stepway navyše musím uznať, že Dacie sú u nás vnímané asi ako zodpovednosť. Nikto ju nemá rád, ale každý sa rád vezie na jej výhodách. A majú ju skôr otcovia či matky rodín, než gaučoví diskutéri. Zodpovednosť bola zároveň aj prvým slovom, ktoré mi napadlo pri prvom zhliadnutí aktuálne testovaného auta. Je to Dacia, ale je neskutočne dlhá. Vyzerá tak, že vzhľad rozhodne nebol dôvodom na jej kúpu a má o dve sedadlá viac, ako by človek očakával. Je však v plnej výbave a stojí niečo okolo 13 000 €. To je o 8 000 € menej, ako najlacnejší ojazdený Espace aktuálnej...

Okej, okej. S tým historickým odkazom to nie je úplne správna informácia. Adam totiž stojí na platforme o-niečo-skôr-testovanej Corsy a už pri jej teste som si uťahoval z jej pôvodu v paleolite trocha vyššieho veku. Z rovnakého testu však vieme, že Opelu omladzovacie kúry celkom idú. Prečo teda existencia tohto auta pripomína esperanto? Ono je to tak: Opel by sa veľmi rád, po vzore ostatných európskych automobiliek, zviezol na vlne retroáut do mesta. Všetci jeho konkurenti sa však môžu odraziť od nejakého jedinečného modelu, ktorý v minulosti vyrábali. Mini motorizovalo Anglicko, Fiat 500 polovicu Európy a Volkswagen "Chrobák" polovicu sveta. Opel? Bohužiaľ... Ako sa s touto výzvou mohli popasovať konštruktéri z Rüsselsheimu? Mohli zobrať podvozok Corsy a stredne ťažkú karbobrúsku, uťať podstatný kus plechu pred a za zadnou nápravou a výsledok zabaliť do trendy kabáta. Ďalej mohli pridať slušnú porciu výbavy, chrómu, rôznych farieb a nápisov a malého špunta poslať do boja proti spomínanému Fiatu 500, Volkswagenu Beetle a Mini. A viete čo? Oni...

Začnime napríklad ľahkým skonštatovaním krokov, ktoré viedli Porsche k tvorbe modelu 968. Na počiatku všetkého bola starnúca 911, ktorej koncepcii v Porsche neverili, a preto chceli preorientovať kroky zákazníkov k modelom s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Prišla 924, ktorá bola šoférsky vycibrená, no slabá. Po nej prišla 928, ktorá bola silná, no nie až tak šoférsky vycibrená. Korunku tomu nasadil model 944, ktorý bol už silnejší a šoférsky vychytaný do detailu, no porástla aj jeho cena. Zuffenhausenskej automobilke sa v danom období bohvieako nedarilo ani v motoršporte (Na slávnu 956 a 962 pre teraz zabudneme). Po dlhoročnej modelovej ofenzíve sa teda Porsche dostalo na post automobilky, ktorá by strašne chcela robiť perfektné športiaky, no ľudia si vždy našli dôvod ich nechcieť, lebo dobové Mercedesy, BMW, Audi či talianska konkurencia boli skrátka lákavejšie. Porsche skrátka vyschla studňa, počas svojej transaxle párty stratilo impozantný objem peňazí a jediné, čo prichádzalo do úvahy,...

Ak by na mňa chcela byť Karma po mojej smrti naozaj veľmi zlá, spravila by zo mňa v budúcom živote dizajnéra Dacie. Naozaj, len si predstavte tú zodpovednosť. Navrhnúť automobil, ktorým bude jazdiť každý rozvážač pizze, každý poštár, každý sviatočný šofér či mnoho mladých rodín. Skrátka navrhnúť automobil, ktorý bude nasledujúcich 10 rokov úplne všade - automobil, ktorý bude tvoriť krajinu. Predstavte si, že by ste to pokazili. Jednoducho si predstavte, že to auto spravíte škaredé a budete sa na neho musieť potom pozerať celú dekádu, každý deň. Skrátka peklíčko. Našťastie pre celý svet, nová Dacia Sandero rozhodne tento problém nemá. Stavila na úprimnosť, ktorú vzbudzujú jej jednoduché a robustné tvary. A pre auto, ktorého cena začína na smiešnych 6 790 eurách je to asi najlepšia možnosť, ako vyzerať dobre. Testovaná verzia však pochádza z opačnej strany ponuky a v techničáku má napísané Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe. Napriek tomu, že je v plnej paľbe, stojí len...

Kým v šesťdesiatych rokoch vychádzalo z predajní ešte veľa vozidiel s motormi umiestnenými, kde sa im len zachcelo (vpredu, vzadu či v strede, na boku...), v tých sedemdesiatych už začínalo byť jasné, že koncepcia s motorom vpredu má oproti ostatným mnoho výhod. O jej popularitu sa zaslúžil aj menší americký strašne-by-chcel-byť-športiak s názvom Chevrolet Corvair. Ten disponoval vzadu umiestneným, plochým šesťvalcom, podobne ako deväťstojedenástka, no bol omnoho lacnejší a omnoho americkejší. To znamenalo, že aj za celkom normálnych podmienok zvykol – v tom lepšom prípade – robiť zo žien vdovy a z detí siroty. V tom horšom paštétu. Chlapci z Chevroletu boli dokonca takí majstri irónie sprostí, že napriek týmto problémom vtesnali aj do propagačného videa Corvairu zábery z búračiek. Úplne naschvál. Aha:     Americké úrady zareagovali bleskovo a Porsche sa bálo najhoršieho. Chvíľu totiž hrozilo, že v krajine neobmedzených slobôd zakážu autá s motorom vzadu úplne. A kde mala vlajková loď Porsche 911 motor? No,...

Čo sa týka súčasnej generácie Corsy, nebudem skrývať svoj počiatočný pesimizmus. Terajší Opel Corsa má totiž jeden problém - nie je konštrukčne úplne nový. Vychádza z automobilu, ktorý bol predstavený ešte v roku 2006. Že to nie je veľa? Veľmi dobre si pamätám, že vtedy som o práci motoristického novinára len sníval. Mal som totiž desať rokov a keby ste chceli vedieť, vám v rádiu hralo asi toto: Je to zvláštne. Obchádzam si krikľavo červený Opel stále dokola a snažím sa pochopiť to auto inak, ako dekádu starý stroj s novým predkom, zadkom a veľkým displejom vo vnútri. A na prekvapenie, ide to ľahšie, ako som si pôvodne myslel. Chce to síce trocha kalibrácie, no po čase uznávam, že dizajnéri urobili na aute veľa dômyselnej práce. Corsa pôsobí ako celok, čo je vzhľadom na technicky nevyvážené proporcie, výhrou. Testovaný exemplár ale ukrýva ešte jedného žolíka: Retro pohon. Čo to znamená? Atmosféricky plnený 1,4-litrový štvorvalec s...

Po uhladených sedemdesiatych rokoch prišli roky osemdesiate. Všetko malo tendenciu zachádzať do extrémov, či už móda, životný štýl alebo napríklad vizáž Michaela Jacksona. Túto tendenciu mal však aj automobilový priemysel. Prišli spojlery, krídla, nafúknuté blatníky a pestrofarebné doplnky. A v neposlednom rade veľa, veľa steroidov. Porsche to vedelo a vyzbrojilo sa na túto dobu extrémne adekvátne. Zobrali deväť dva štvorku, odrezali jej blatníky a navarili medzi ne ešte trocha ocele veľmi podobne, ako pri neskorých modeloch 924 Carrera GT. Od roku 1985 sa v interiéri už konečne dalo žiť každý deň a ovládanie sa užívateľsky spríjemnilo. Ale najmä, mrkacie svetlomety zostali. Vystihla svoju dobu 944 vyšla na trh v roku 1982 a i keď všetky aerodynamické úpravy zvýšili jej koeficient odporu vzduchu, bola o niečo rýchlejšia ako jej predchodca. Pod kapotou jej bilo 2,5-litrové štvorvalcové srdce s výkonom zvýšeným na dôstojnejších 121 kilowattov, za veľkou mlákou spočiatku o 14 menej. Nebola to však...

Aktuálne príspevky

M&M Motorsport: Posledná tohtoročná bitka

Kreisel Electric: Elektrický Hummer pre Arnieho

Opel Grandland X: Základná charakteristika v kocke

Mercedes-Benz 190 SL: Víkendový klasik

Lamborghini Huracán Super Trofeo: Nárast agresivity

McLaren: Virtuálne superauto na PS4