F1: Definitívny rozchod McLarenu a Hondy

Podľa informácii serveru motorsport.com je všetko pripravené na rozviazanie spolupráce medzi McLarenom a Hondou po sezóne 2017. Japonský dodávateľ motorov prenesie svoj kontrakt do tímu Toro Rosso, ktorý uvoľní motory Renault pre McLaren. Bez tohto kroku by Renault nemohol dodávať pohonné jednotky McLarenu, pretože pravidlá dovoľujú zásobovanie najviac troch tímov vrátane vlastného továrenského. Mercedes a Ferrari odmietli britskému tímu dodávať motory.

 Renault

Súčasťou rošády bude aj prestup Carlosa Sainza z Toro Rosso do Renaultu, kde nahradí podpriemerného Jolyona Palmera. Špekuluje sa dokonca, že by sa to mohlo stať ešte pred koncom aktuálnej sezóny. Je tiež takmer isté, že McLaren bude Toro Rosso dodávať k motoru Honda svoju prevodovku, pretože taliansky tím by už nestíhal vyvinúť vlastnú.

Čo bude nasledovať?

Prechod na motory Renault výrazne zvyšuje šancu, že v McLarene bude pokračovať Fernando Alonso. Zotrvanie Stoffela Vandoorna oznámil tím ešte v Spa. Uvoľnený kokpit v Toro Rosso zrejme obsadí junior Red Bullu Pierre Gasly. Šesť tímov by tak už malo jasnú zostavu na ďalší sezónu pričom vo Williamse a vo Force India sa pri takomto stave neočakávajú zmeny. Posledný otvorený by tak zostal Sauber, kde je takmer isté, že Pascal Wehrlein ako pilot Mercedesu nebude pokračovať a nahradí ho nejaký junior od Ferrari, zrejme Charles Leclerc.

Fernando AlonsoFernando Alonso LAT/McLaren

Stále otvorený zostáva návrat Roberta Kubicu, ktorý absolvoval s Renaultom niekoľko úspešných testov. Súčasná situácia však nenahráva tomu, aby získal stále miesto v tíme vedľa Nica Hülkenberga. Poliak sa však tvári, že Renault nie je jediný tím, ktorý by mal záujem o jeho služby.

Renault v ťažkej pozícii

Z pohľadu konkurencie je táto zmena pre Renault niečo ako čierny Peter. Továrenskému tímu totiž konkurujú dve silné zostavy Red Bull a McLaren, kým Ferrari zásobuje chvost poľa Haas a Sauber a Mercedes poháňa Force Indiu a Williams taktiež s mizivou šancou vyhrať.

Nico Hülkenberg, RenaultNico Hülkenberg, Renault Renault Sport F1

Zákulisím sa však šíri teória, že nespokojný Red Bull by sa mohol o rok rozísť s Renaultom a prejsť k Honde. Získal by tak výsadné postavenie továrenského tímu a s ním aj potenciál diktovať tempo vývoja. Je teraz len na Honde postaviť dostatočne dobrý motor, aby presvedčila Didiho Mateschitza a najmä jeho pravú ruku Helmuta Marka.

Pre McLaren bude táto zmena krokom k spoľahlivejšiemu a možno aj silnejšiemu motoru, avšak tímový rozpočet dostane zabrať. Od Hondy totiž McLaren dostával motory na báze exkluzivity bezplatne, pre Renault bude štandardným zákazníkom sa cca 10 miliónov eur ročne. Tím od odchodu Vodafone v roku 2013 nemá hlavného sponzora a o mnohých prišiel otrasnými výsledkami v ostatných sezónach. Tie ho poslali aj na dno hodnotenia konštruktérov, čo znamená výrazne menej peňazí z televíznych práv.

Druhý najstarší tím

Novozélandský pretekár Bruce McLaren založil vlastný tím v roku 1966. Spočiatku sa trápil s motormi Ford, Serenissima či BRM, v roku 1968 sa však na scéne objavil Cosworth DFV. S ním vyjazdil prvý titul v roku 1974 Emerson Fittipaldi. Toho sa však už Bruce nedožil, v roku 1970 sa zabil pri testovaní špeciálu M8D pre seriál Can-Am v Goodwoode.

James Hunt, McLarenJames Hunt, McLaren Ford

Po sezóne 1976 a titule Jamesa Hunta začal McLaren mierne upadať, oživilo ho až spojenie s organizáciou Project 4 Rona Dennisa. Ten sa v roku 1981 postaral o revolúciu, MP4/1 bol prvým monopostom F1 s monokokom z uhlíkových vlákien. Do turboéry vstúpil McLaren o dva roky neskôr exkluzívnym partnerstvom s Porsche, ktoré vyvinulo motor za peniaze firmy TAG. Ďalšie tituly pridali Niki Lauda (1984) a Alain Prost (1985 a 1986). Na sezónu 1988 sa McLarenu podarilo získať v tom čase najlepšie motory Honda a vznikol tím snov s Prostom a Ayrtonom Sennom. Našťastie Honda zvládla aj koniec turboéry a na štyri roky to bola neporaziteľná kombinácia. Potom sa však Japonci rozhodli odísť.

Sezónu 1993 zachránil Ford-Cosworth HB, Senna testoval aj silný motor Lamborghini, Dennis sa však nakoniec rozhodol pre Peugeot. S Francúzmi nakoniec McLaren vydržal iba rok a potom ich poslal k Jordanu, aby sa na takmer 20 rokov stal hlavným partnerom Mercedesu (Daimler postupne vlastnil až 40 percent McLarenu). Na konto tímu pribudli tri jazdecké tituly (Mika Häkkinen 1998 a 1999, Lewis Hamilton 2008) a tiež niekoľko škandálov.

Zlom nastal v sezóne 2010, kedy Mercedes kúpil Brawn GP a začal budovať svoj vlastný tím. McLaren sa zrazu dostal do pozície zákazníka a udržať sa na vrchole bolo čoraz ťažšie. Práve v partnerstve s Hondou videl potenciál získať ďalšie tituly, Ron Dennis získal exkluzivitu s právom veta na zásobovanie ďalších tímov, čo aj uplatňoval až do svojho odchodu na začiatku roka 2017. Do tímu sa vrátil Fernando Alonso, ktorý po sezóne 2007 odchádzal značne rozladený.

Fernando Alonso, McLaren-HondaFernando Alonso, McLaren-Honda Honda

Počas troch sezón však Honda nedokázala uchopiť nové pravidlá tak ako konkurenti. Motorom chýbal výkon i spoľahlivosť a hoci Honde nepomohlo pravidlami dané obmedzenie vývoja, v tretej sezóne sa čakali podstatne lepšie výsledky. Každý bod sa dal považovať za heroický výkon niektorého z pilotov, čo však pre tím zvyknutý vyhrávať nebolo vôbec príjemné. A kým Ron Dennis napriek všetkému Honde veril, nové vedenie so Zakom Brownom na čele bolo nekompromisné a Honde stanovilo tvrdé podmienky.

 

GALÉRIA - 13 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ