Filtrovať podľa:

Že nepoznáš? Ani sa ti nečudujem. V podstate ide o „dôchodcu čakateľa“ – 33 Stradale má totiž už 50 rokov. Skvelá Alfa Romeo bola predstavená 31. augusta 1967 v predvečer Talianskeho Grand Prix Formuly 1 na okruhu Monza. Bola vtedajším stelesnením ideálneho spojenia medzi svetom pretekov a cestnými vozidlami. Puto  potvrdené hrdým nosením znaku „quadrifoglio", slávneho štvorlístku, ktorý ako prvý použil Ugo Sivocci v roku 1923. Od šesťdesiatych rokov minulého storočia slúži ako oficiálny symbol najvýkonnejších modelov Alfy Romeo. Nadčasový dizajn 33 Stradale vytvoril génius Franca Scaglione. Technicky je odvodená z modelu Tipo 33. Tridsaťtri je nielen „obyčajné“ číslo, ale má aj výraznú symboliku. V múzeu Museo Storico Alfa Romeo v Arese pripravila automobilka 33 pretekárskych vozidiel poukazujúcich na úspešnú históriu. Dokonca aj „pár“ kúskov postavených na totožnom podvozku - Carabo, Iguana, 33/2 Speciale, Cuneo, Navajo, 33/2 Turbo pretekárske Daytona, 33/3, 33 TT12 a 33 SC12.

Nelám si hlavu nad tým, čo znamená to meno. Vybralo si ho vedenie koncernu z 1 700 počítačom vygenerovaných slov, vyvýjali ho pod rovnako nemožným označením Callisto. Predávať ho začali ako modelový rok 1987, na vtedajšie pomery a pozíciu Cadillacu za naozaj veľa peňazí. Pri zohľadnení inflácie by sme sa dnes bavili o aute za viac ako 100 000 € (dnes ho nájdete tak za 10 000 €), Jaguar či Mercedes však boli ešte drahší. Nuž ale bolo za čo platiť. V prvom rade za výbavu, pretože Allanté sa dodával len v plnke vrátane digitálnych prístrojov (neskôr pribudol aj "upgrade" na ručičky), elektricky nastaviteľných sedadiel Recaro (5 parametrov), elektricky výsuvnej antény, hliníkového hard-topu (neskôr za príplatok, aby sa znížila cena) a ozvučenia Bose. Jediný príplatok bol za zabudovaný telefón. A okrem toho tu bol motor V8 so vstrekovaním, štvorstupňový automat a pohon predných kolies. Podstatnú časť nákladov však zožrala doprava, pretože...

Začnime napríklad ľahkým skonštatovaním krokov, ktoré viedli Porsche k tvorbe modelu 968. Na počiatku všetkého bola starnúca 911, ktorej koncepcii v Porsche neverili, a preto chceli preorientovať kroky zákazníkov k modelom s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Prišla 924, ktorá bola šoférsky vycibrená, no slabá. Po nej prišla 928, ktorá bola silná, no nie až tak šoférsky vycibrená. Korunku tomu nasadil model 944, ktorý bol už silnejší a šoférsky vychytaný do detailu, no porástla aj jeho cena. Zuffenhausenskej automobilke sa v danom období bohvieako nedarilo ani v motoršporte (Na slávnu 956 a 962 pre teraz zabudneme). Po dlhoročnej modelovej ofenzíve sa teda Porsche dostalo na post automobilky, ktorá by strašne chcela robiť perfektné športiaky, no ľudia si vždy našli dôvod ich nechcieť, lebo dobové Mercedesy, BMW, Audi či talianska konkurencia boli skrátka lákavejšie. Porsche skrátka vyschla studňa, počas svojej transaxle párty stratilo impozantný objem peňazí a jediné, čo prichádzalo do úvahy,...

Šesťdesiat rokov je veru dlhé obdobie ale aj poriadny dôvod na grandióznu oslavu. Caterhamu sa podarilo na testovaciu dráhu Longcross „zozbierať“ všetky cenné kúsky, pokračovateľov pôvodnej myšlienky. Medzi veľmi cenené isto patrí nielen pôvodný Lotus Seven Series 1, ale aj replika pôvodného Seven Prisoner Edition VVC, ktorá hral aj v seriáli The Prisoner (1960). Z novodobých kúskov zaujme CSR 260 ale hlavne Superlight R500. So Stigom za volantom urobil v Top Gear rekordný a doslova šokujúci čas – 1 minúta a 17,9 sekúnd.  

Angličania mali Mini, Nemci „Chrobáka“, Francúzi „Kačicu“ a Taliani Cinquecento. Jednoduché, nie? S Talianmi až tak nie. „Päťstovka“ totiž pôvodne nevznikla v roku 1957, ale už v roku 1936. História toto auto pozná ako Topolino (Myška). Inšpiráciou pre ten súčasný Fiat 500 však bol jeho nasledovník Nuova 500 práve z roku 1957. Na dĺžku nemal ani tri metre, vzadu hrkotal pollitrový dvojvalec s výkonom 13 koní a v letných dňoch ste si mohli odtiahnuť sériovo dodávanú plátennú strechu. Komu sa málilo priestoru, pre toho bola určená od roku 1960 Giardiniera. Kombi malo o 10 cm dlhší rázvor a motor uložený naplocho, takže nárast vnútorného priestoru bol výrazný. V roku 1965 FIAT prehodil pánty dopredu, avšak iba na základnej verzii. To bol jediný výraznejší zásah do karosérie za celý život drobca. Aj interiér sa menil len minimálne, verzia Lusso však mala obdĺžnikový ukazovateľ namiesto okrúhleho. Motor tiež zľahka rástol, najprv zo 479 na...

Kým v šesťdesiatych rokoch vychádzalo z predajní ešte veľa vozidiel s motormi umiestnenými, kde sa im len zachcelo (vpredu, vzadu či v strede, na boku...), v tých sedemdesiatych už začínalo byť jasné, že koncepcia s motorom vpredu má oproti ostatným mnoho výhod. O jej popularitu sa zaslúžil aj menší americký strašne-by-chcel-byť-športiak s názvom Chevrolet Corvair. Ten disponoval vzadu umiestneným, plochým šesťvalcom, podobne ako deväťstojedenástka, no bol omnoho lacnejší a omnoho americkejší. To znamenalo, že aj za celkom normálnych podmienok zvykol – v tom lepšom prípade – robiť zo žien vdovy a z detí siroty. V tom horšom paštétu. Chlapci z Chevroletu boli dokonca takí majstri irónie sprostí, že napriek týmto problémom vtesnali aj do propagačného videa Corvairu zábery z búračiek. Úplne naschvál. Aha:     Americké úrady zareagovali bleskovo a Porsche sa bálo najhoršieho. Chvíľu totiž hrozilo, že v krajine neobmedzených slobôd zakážu autá s motorom vzadu úplne. A kde mala vlajková loď Porsche 911 motor? No,...

Britská automobilová kultúra je mimoriadne zaujímavá aj tým, čo všetko tu môže jazdiť po bežných cestách.  Evidenčné číslo dostanete aj na niečo, čo vyzerá ako žaba z prachu (Marcos) či pojazdný rebrík (Ariel Atom). Azda najsilnejším symbolom tejto avantgardy je podľa mňa TVR. Obyčajný začiatok Trevor Wilkinson založil TVR v roku 1947. Začínal klasicky jednoduchým rámovým šasi s veľkosériovými komponentmi z Morrisu Eight, o pohon sa staral štvorvalec od Fordu. Prelomovým modelom sa stalo kupé Jomar, ktoré vzniklo na podnet pretekára a Raya Saidela. TVR mu vlastne len dodalo šasi s centrálnou „chrbticou“ a motor Cooper Climax FWA, hliníkovú karosériu si Saidel vyrobil sám. Na tomto základe začalo TVR stavať ďalšie autá, Saidel sa ich snažil predávať v USA, kde sa však pre svoj nevábny dizajn neuchytili. Na jeho podnet vznikla štýlová, ale tesná, Grantura so sklolaminátovou karosériou. No už koncom päťdesiatych rokov sa TVR dostalo do problémov. S tempom výroby jedno auto...

Po uhladených sedemdesiatych rokoch prišli roky osemdesiate. Všetko malo tendenciu zachádzať do extrémov, či už móda, životný štýl alebo napríklad vizáž Michaela Jacksona. Túto tendenciu mal však aj automobilový priemysel. Prišli spojlery, krídla, nafúknuté blatníky a pestrofarebné doplnky. A v neposlednom rade veľa, veľa steroidov. Porsche to vedelo a vyzbrojilo sa na túto dobu extrémne adekvátne. Zobrali deväť dva štvorku, odrezali jej blatníky a navarili medzi ne ešte trocha ocele veľmi podobne, ako pri neskorých modeloch 924 Carrera GT. Od roku 1985 sa v interiéri už konečne dalo žiť každý deň a ovládanie sa užívateľsky spríjemnilo. Ale najmä, mrkacie svetlomety zostali. Vystihla svoju dobu 944 vyšla na trh v roku 1982 a i keď všetky aerodynamické úpravy zvýšili jej koeficient odporu vzduchu, bola o niečo rýchlejšia ako jej predchodca. Pod kapotou jej bilo 2,5-litrové štvorvalcové srdce s výkonom zvýšeným na dôstojnejších 121 kilowattov, za veľkou mlákou spočiatku o 14 menej. Nebola to však...

Sedemdesiate roky. To je obdobie slušnej diverzity, okej? Zemeguľa na dve polovice, na jednej bolo úspechom dostať sa po rokoch čakania po Trabant a pomaranče, a na tej druhej si pozornosť médií rozdáva Pablo Escobar s mesačnými misiami, ktoré už nikoho nezaujímajú a nezmyselnou vojnou vo Vietname, kde modernú armádu pobili bambusovými palicami. Určite nebolo jednoduché sa v tejto dobe vyznať a o to viac, keď Porsche predstavilo automobil s motorom vpredu a pozdĺžne. Akoby to nestačilo, prevodovku šupli dozadu k diferenciálu pre lepšie rozloženie hmotnosti, pridali vyklápacie svetlomety a budúcnosť mohla prísť. Ale viete čo? Nie tak rýchlo. To je vlastne Porsche 924 v jednej vete. Jeho vývoj totiž začal už na samom začiatku sedemdesiatych rokov, vyvolaný ropnou krízou a potrebou Porsche udržať si svoj cash-flow aj v menej solventnej situácii. Model 914 bol už zastaralý a koncepcia „všetko vzadu“ nenahrávala praktickému využitiu auta v bežnej realite. Práve vtedy sa ozval Volkswagen. Viete...

Elegantný, štýlový dvojmiestny automobil znamenal počiatok cesty inovácií trvajúcej do dnešného dňa. Veď zábavné a dostupné autá s atmosférickými benzínovými motormi sú dnes už raritou a Mazda ich ponúka naďalej vďaka jedinečnému vývoju motorov, hoci Wankelov motor už v ponuke nemá. Vtedy v roku 1967 bolo Cosmo Sport prvým autom na svete poháňaný dvojrotorovým motorom. Mimo Japonska známe ako 110s, išlo aj o prvé športové vozidlo značky Mazda, ktorého DNA sa preniesla aj do legendárnych modelov ako Mazda RX-7 a MX-5. Hoci bolo postavených len 1 176 kusov Cosmo Sport, pre Mazdu išlo o veľkú vec. Znamenala totiž premenu automobilky z výrobcu prevažne nákladných áut a malých vozidiel na značku odolávajúcu konvenciám ako v dizajne, tak v technike. Vývoj pohonnej jednotky pod kapotou Cosmo Sport je príkladom ukážkou silného ducha spoločnosti a tradície nikdy sa nevzdať. Inžinieri Mazdy prekonali početné prekážky, aby dosiahli komerčnú životaschopnosť rotačného motora. Uvedeniu na trh predchádzali státisíce...

Aktuálne príspevky

M&M Motorsport: Posledná tohtoročná bitka

Kreisel Electric: Elektrický Hummer pre Arnieho

Opel Grandland X: Základná charakteristika v kocke

Mercedes-Benz 190 SL: Víkendový klasik

Lamborghini Huracán Super Trofeo: Nárast agresivity

McLaren: Virtuálne superauto na PS4