F1: Zostane Honda na suchu?

Podľa nových predpisov FIA mali všetky tímy do mája nahlásiť, či majú dohodnuté dodávky motorov. Keby niekto nemal, FIA mu určí motory od automobilky, ktorá zásobuje najmenej tímov. McLaren aj Sauber v časovom limite oznámili, že ich dodávateľom ostane resp. bude Honda. Nakoniec to však nemusí platiť.

Honda sa ako dodávateľ motorov vrátila do F1 v sezóne 2015, po Mercedese, Renaulte a Ferrari sa stala štvrtým dodávateľom podľa súčasných predpisov s dvoma hybridnými systémami. Avšak ani v roku 2017 nie je ich motor dostatočne výkonný a spoľahlivý. McLaren, ktorý si držal exkluzivitu, tak čoraz hlasnejšie hovoril o zmene. Po otvorenej kritike sa teraz situácia upokojila, v zákulisí to však stále vrie.

Už pred pár týždňami sa potvrdilo, že McLaren bol na pytačky v Mercedese. Nemecká automobilka však naznačila, že táto dohoda nie je veľmi reálna. Je tu totiž silná obava z konkurencie. Aj keď... Od roku 2014 takmer všetko vyhral Mercedes, pár pretekov mu dokázali uchmatnúť len Ferrari a Red Bull s motorom Renault. Situácia v súčasnej F1 je teda taká, že zákaznícky tím má takmer nulovú šancu na víťazstvo (Red Bull je špecifickou výnimkou).

Sauber začal aktuálnu sezónu so staršími motormi Ferrari. Vedenie tímu uviedlo ako hlavný dôvod kontinuitu vývoja a možnosť skoršej prípravy monopostu, špecifikácia 2016 je však zmrazená a nedostane na rozdiel od konkurencie žiadny vývoj a teda ani zvýšenie výkonu. Bol to tak trochu očakávaný krok, pretože Sauber stratil status neoficiálneho B-tímu Ferrari, ktorým je teraz Haas.

Scenáre 2018

Východiská sú teda jasné, ale čo z toho bude? Najprv sa pozriem na McLaren. Britský tím stojí partnerstvo s Hondou veľa peňazí, pretože klesá vo výsledkovej listine (čiže má menej peňazí z televíznych práv) a odchádzajú mu aj sponzori. Alonso sem prestupoval s vidinou zisku tretieho titulu, avšak čoskoro 36-ročný Španiel vie, že tu sa to nepodarí a po tejto sezóne zrejme z McLarenu odíde. Rozchod s Hondou by bol pre McLaren komplikovaný, nie však nemožný. Otázkou je, kto by mu dodával motory?

Fernando Alonso, McLaren-HondaFernando Alonso, McLaren-Honda Honda

Mercedes to zrejme nebude (špekuláciu, že Honda prejde k Williamsu a Mercedes k McLarenu, beriem ako zlý vtip), ostávajú Renault a Ferrari. Francúzsky motor je tak trochu z blata do kaluže. Renault by problém s ďalším klientom nemal, aj keď mať popri vlastnom tíme Red Bull aj McLaren znie dosť husto. Tento motor však nestačí na najlepších a McLaren nemá čas, potrebuje bodovať a ideálne vyhrávať. Ostáva teda už len najväčší rival Ferrari. Spomína sa možnosť dodávok pod značkou Alfa Romeo a talianske médiá uvádzajú, že Maranello už malo delegáciu z Wokingu.

Ešte zaujímavejšia je však správa, že kontrakt Sauberu s Hondou tiež nie je istý. Podľa motorsport.com bol práve toto jeden z dôvodov odchodu Monishe Kaltenborn z vedenia tímu (oficiálne sa uvádzajú nezhody s majiteľmi na budúcom smerovaní). Údajne nie je podpísaná žiadna dohoda a Kaltenbornovej nástupca Fred Vasseur (ex-Renault) to ešte môže zmeniť. Aké však má Sauber možnosti? V hre sú prakticky všetky firmy, situáciu však zrejme vyrieši až rozhodnutie McLarenu. Sauber pritom tiež potrebuje výsledky, aby si zo spoločného balíka peňazí odhryzol viac. V ostatných sezónach je na chvoste poľa.

Frederic VasseurFrederic Vasseur Renault Sport

Honde teda reálne hrozí, že jej motory nebude používať nikto, čo je viac ako katastrofa. Na druhej strane likvidovať si imidž otrasnými výsledkami a biednou výkonnosťou na trati nie je zrejme o nič lepšie.

Vstúpi do hry niekto ďalší?

Po odchode Bernieho Ecclestonea sa do F1 dostal závan zmeny. Šport sa zdá byť atraktívnejší pre ďalšie automobilky aj tímy. Hovorí sa minimálne o dvoch projektoch s ambíciou postaviť sa na štart v sezóne 2019 (na 2018 je už neskoro), ak FIA otvorí prihlášky. Jeden tím je čínsky, za druhým stojí Srb Zoran Stefanovič (google: Stefan GP) a má sídliť v Taliansku. Prezident FIA Jean Todt naznačil, že by chcel na štarte 12 tímov, teraz je ich 10.

Z pohľadu motorov nastane pohyb až v roku 2020, kedy sa zmenia predpisy. Musia to však všetci odsúhlasiť, pretože tie súčasné majú platiť až do 2021. Na diskusii o nových motoroch sa údajne zúčastnili aj zástupcovia koncernu VW, Aston Martin či Cosworth.

GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ