Dacia Duster: Vybehnime na polia

Tým niečím je okrem iného pomer ceny a užitočnej hodnoty za ňu, ktorú klient dostane. V Dacii je zvyčajne veľmi dobrý a ani Duster nie je výnimkou. Pre 4x4 kombinované s naftovým motorom treba ísť s cenou trochu vyššie, pohon všetkých kolies sa totiž dodáva iba k silnejšiemu dieselu, čo sa viaže aj na vyššiu a drahšiu výbavu, iné SUV však na cenovke vybaveného Dusteru len začínajú. Dacia Duster nie je v našej redakcii práve novinkou, podrobnejšie sa už predstavila s benzínovým motorom, zameriam sa preto hlavne na špecifiká naftovej verzie.

Volanie dobrodružstva

Pôvod a popularita auta v Rumunsku naznačujú, že Duster nie je žiadna „leštenka“, ktorá sa tvári ako terénne auto ale v realite veľmi nerovné povrchy nezvládne a výlet mimo cesty je skôr výnimočným prípadom. Práve naopak, robustný Duster priam láka skúmať miesta ďaleko od asfaltových ciest. Tam odkiaľ pochádza, sú nekvalitné a rozbité vozovky realitou bežného dňa. Doma som mal na test veľké množstvo kadejakých SUV, na jazdu v teréne ich však nikdy neberiem a radšej sa vyvetrám na mojej bugine. Toto je však iný prípad, ktorý hneď beriem na prašné cesty za obcou.

S Dusterom sa jednoducho netreba báť. So svetlou výškou 210 mm idem po poľnej ceste aj s plnou posádkou bez strachu z toho, že sa spodkom zachytí o vysoký stred medzi vyjazdenými koľajami. Blato, voda, kaluže? Žiadny problém, Duster má brodivosť 350 mm. Len doma na trávnik vypadlo spod blatníkov po jazde asi 20 kíl hliny z chotára.

Pohon všetkých kolies je zálohou do ťažšieho terénu, vodič má sám pomocou otočného voliča kontrolu nad tým, či je aktivovaný, alebo nie. Či už mimo cesty alebo na ceste, Duster neprekvapí, ale ani nesklame jazdnými vlastnosťami, ktoré sú podľa očakávania: podvozok poddajnejší pre lepšie tlmenie nerovností, brzdy brzdia, riadenie je tu na to, aby zatočilo kolesami a jeho presnosť či citlivosť očividne nebola medzi prioritami. Vôbec nevadí.

Pre potreby väčšiny

Dacia Duster nie je o zážitkoch z jazdy ako takej, skôr o zážitkoch z toho, kam sa s ňou bez obáv dostanem a ako verne slúži v každej situácii. S krátko odstupňovanou prevodovkou má auto s 80 kW motorom dosť dynamiky, na jednotke dokáže po jemnom pustení spojky aj bez pridania plynu vystúpať aj strmší kopec, na bežné rozjazdy stačí radiť hneď z miesta druhý prevod. Odstupňovanie sa negatívne prejaví v potrebe častejšieho radenia a vysokých otáčkach na diaľnici, napriek tomu sa priemerná spotreba počas testu držala okolo 5,8 litra nafty na 100 km.

Okrem nie úplne kultivovaného prejavu motora a vycibrených jazdných vlastností poznať nižšiu obstarávaciu cenu aj na interiéri, teda predovšetkým použitých materiáloch, kde prevláda tvrdý plast. Na druhej strane diely nevŕzgajú a zle na tom nie je ani praktickosť pre rodinné využitie auta, na slušnej úrovni je aj výbava.Niekedy nemysliteľné a na Daciu luxusné prvky ako vyhrievané sedadlá, tempomat či navigáciu tu už dnes máme.

Keď k tomu prirátame celkom slušný vnútorný priestor, vo výsledku je Duster aj pred koncom jedného výrobného cyklu stále dobrou voľbou pre tých, ktorí si nepotrpia na imidž ale viac na to, čo im za ich peniaze auto reálne ponúkne. Po všetkých tých skúsenostiach navyše z dlhodobého hľadiska pôsobí Dacia Duster ako filmový dobrodruh: to najlepšie ukáže v divočine za mestom a len tak hocičoho ho z miery nevyvedie. Mnohé dnešné SUV stajlované do mesta mu v tomto ohľade nemôžu konkurovať.

GALÉRIA - 10 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ